Kiezen tussen Amsterdam of Rotterdam? Nu, dan ga ik voor Rotterdam. Aha, De Kuip en Feijenoord. Grote voetbalspelers als Van Hanegem, Van Daele, Moulijn, Treytel, De Wolf en Hans Kraay senior. Wat te denken van de haven of de Euromast? Zo maar enkele in het oog springende kenmerken. Kenmerken van Rotterdam.
010.
Maar dit rijtje bevat niet de motivatie om voor Rotterdam te kiezen. Logisch. Ajax en de Arena, en voorheen de Meer en het Olympisch Stadion. Cruijf, Keijzer, Geels, Bergkamp en Neeskens. Wat te denken van De Dam of het Rijksmuseum? Zo maar enkele in het oog springende kenmerken. Kenmerken van Amsterdam.
020.

Rotterdam heeft Zestienhoven, hoewel het tegenwoordig gedeeld wordt met Den Haag gelet op de recente naamswijziging naar Rotterdam The Hague Airport. En om Zestienhoven – ik blijf het zo noemen – gaat het nu. Zestienhoven heeft bepaald dat ik voor Rotterdam kies. Maar Zestienhoven staat diep in de schaduw van Schiphol. Het zo grote majestueuze prestigieuze Schiphol, de thuisbasis van onze blauwe zwaan. Schaduw is goed. Schaduw biedt bescherming tegen de zon en de hitte. Schaduw kent vele voordelen, evenals Zestienhoven.

We landen op de Polderbaan. Nog ruim 15 minuten taxiën naar de aanmeerplaats. Dat blijkt de D-pier te zijn. Ook niet in de buurt van de centrale hallen. De automatische loopbanden helpen bij het overbruggen van de enorme afstand, de bordjes volgend naar de bagagebanden. Koffer ophalen? Onderweg naar bagage belt D20. Rechtsaf, linksaf, een talud af, rechtsaf, linksaf en rechtdoor.

Aan het einde van het gezichtsveld is bagageband D20 te zien. Ik heb te doen met die mensen die direct na de landing hun ‘ophalers’ met een tekstbericht hebben laten weten dat ze er zijn.
Niet dus.
De landing is het begin van een reis na een reis: de ontvangsthalreis. Reistijd minimaal 45 minuten exclusief wachttijd bij de bagageband. De enorme reisafstand van het vliegtuig naar band D20 moet ook worden afgelegd door de koffer. Reistijd ontvangsthalreis is vijf kwartier, 75 minuten, inclusief koffer-wachttijd.

Rotterdam The Hague Airport? Voor mij blijft het Zestienhoven! Nu, morgen en altijd. En please… geen schaalvergrotende expansiedriften.

Het moderne adagium van vele managers is nog steeds schaalvergroting. Schaalvergroting levert zoveel voordelen op, dat de nadelen niet tellen. Op Schiphol lijkt schaalvergroting gelijk te staan aan een masculiene expansiedrift, met als nadeel de enorme afstanden. De te overbruggen afstanden zijn dermate dat ik bijna aan een nieuwe vakantie toe ben, zodra ik de bagageband heb bereikt. Zo’n eind is het en zo moe en uitgeput ben ik dan. Geen wonder dat Starbucks prominent zichtbaar is in de ontvangsthal. Starbucks betekent op Schiphol bijkomen met koffie en een muffin. Blueberry.

Ik vertel u dat de schaalvergroting van Schiphol dermate negatieve interne reisaspecten kent, dat mijn keuze definitief gevallen is op Zestienhoven. Voor mijn part op Rotterdam The Hague Airport. Maar het is en blijft één van die twee!