De afgelopen weken heb ik het genoegen mogen smaken om enkele concerten te bezoeken. Sinds ik een saxofoon leer te spelen, ga ik graag naar jazz en blues concerten. Deze zijn kleinschaliger dan de grote popconcerten, maar het zijn concerten. Het fotograferen tijdens concerten bevalt mij uitstekend sinds ik dit enkele malen, samen met Coen Ossenblok, heb mogen doen bij Crossroads Radio sessies in Vestzaktheater Café Het Zwijnshoofd te Bergen op Zoom. Bij de Crossroads Radio sessies geldt: fotograferen mag, storen niet. Altijd donkere kleding aan en op kousenvoeten van de ene naar de andere plek in het lokaal, en dat zonder zichtbaar te zijn voor het publiek. Zulke gelegenheden zijn een uitgelezen kans om de juiste wijze van fotograferen te leren om – proberen – goede platen te schieten. Dus misschien wel voldoende bagage voor grotere optredens?

Concert James Brandon Lewis

Modern jazzmuzikant James Brandon Lewis trad op in het Bimhuis te Amsterdam. Vooraf had ik op YouTube enkele video’s van hem bekeken. Dit naar aanleiding van een uitnodiging van mijn oudste dochter voor dit optreden. James Brandon Lewis heeft een aparte speelstijl en die wilde ik wat graag live meemaken. Camera mee? Nee, bewust niet. Heb mij laten leiden door de algemene mening dat tijdens optredens niet gefotografeerd mag worden. En als het wel mag, mag het alleen de eerste twee of drie nummers. Bij binnenkomst in de zaal in het Bimhuis stond pontificaal een bord opgesteld op het podium: NIET FOTOGRAFEREN! Nou, duidelijke boodschap dus. Net voor het optreden werd het bord verwijderd om plaats te maken voor James en zijn band.
Kort na aanvang waren her en der lichtbundels te zien van displays van mobiele telefoons. Nou moe, er werd volop gefotografeerd en gevideografeerd. Tal van mensen waren hier druk mee, want de foto of video moest natuurlijk direct op het internet worden geplaatst. Ondertussen blies James ongestoord door op zijn toeter. Mijn burgerlijke gehoorzaamheid negerend taste ik naar mijn binnenzak voor mijn mobieltje. Dan maar een paar foto’s en een videootje met de telefoon vastleggen.

James Brandon Lewis (Bimhuis Amsterdam)

Concert Joris Posthumus

Joris Posthumus mocht enkele minuutjes toeteren bij De Wereld Draait Doorrrrrrrrrr. Klonk goed. Vrouwlief aangekeken en ook zij wilde ook wel naar een optreden van hem. De eerstvolgende donderdag was er gelegenheid in Lantaren Venster te Rotterdam. He, geen bordje ‘fotograferen verboden’ op het podium! Het podium bevatte alleen onbespeelde instrumenten, opgelicht door spots. Boven ons hoofd begonnen luidsprekerboxen te kraken. Een mededeling volgende. Of de dames en heren zo vriendelijk wilden zijn om geen flits te gebruiken bij het fotograferen tijdens het concert. Geen flits? Wel fotograferen? Joepie, hierop had ik geanticipeerd door mijn Leica – zonder flits natuurlijk – mee te nemen. Vanaf de eerste rij was het uitzicht uitstekend om wat foto’s te maken. Hermanus voelde zich als een vis in het water, en het optreden van Joris Posthumus was in een woord geweldig. Tijdens het optreden werd net zoveel gefotografeerd als tijdens het optreden van James Brandon Lewis. Alleen nu was het legaal. Ook opvallend was dat niemand per ongeluk een flits liet afgaan. Het gebeurt nog weleens dat een dame niet goed weet hoe het allemaal werkt op haar mobiele telefoon en onbedoeld een flits laat afgaan. Nu niet, gelukkig.

Joris Posthumus and the Tokyo’s Bad Boys (Lantaren Venster Rotterdam)

Fotograferen toestaan

Laten we toch afspreken dat ‘men’ mag fotograferen tijdens optredens. Oké, een concessie, dus zonder gebruik van flitslicht. Bezoekers zijn enthousiast fan en willen graag een foto op Facebook, Instagram of Twitter plaatsen. De muzikanten zijn dermate geconcentreerd en ‘men’ fotografeert toch onopvallend, dat hier niets op tegen kan zijn. Of willen de artiesten zich beroepen op hun portretrecht? Geen idee. Wat ik wel weet is dat een moei foto – gemaakt tijdens een concert – achteraf extra plezier oplevert.