Het viel nog mee. Althans, in het begin. Later niet meer. Binnen een uur was het vol, druk en hutje mutje. Toch was het gezellig. Niemand was dwingend aan het haasten. Niemand die de ander geïrriteerd de pas afsneed. Niemand merkte dat er een straatfotograaf actief was in de nieuwe Rotterdamse Markthal.

Architectonisch hoogstandje

De Markthal is een prachtig bouwwerk. Multifunctioneel en kunstzinnig. Een plezier om in rond te lopen. Dat merk je aan iedereen. Veel mensen richten hun mobiele telefoon op het halfronde plafond. Het ene kiekje volgt het andere in rap tempo op. Logisch, want dit wil je ook aan de mensen thuis laten zien. Ruimte en kleuren, maar geen geuren. Een vreemde woordspeling? Welnee. In de Markthal stromen allerlei heerlijk geuren rijkelijk de neusgaten binnen. Niet overdadig, wel verrukkelijk. Jammer dat de geuren niet met een mobiele telefoon of een fotocamera kunnen worden vastgelegd. Maar het architectonische bouwwerk – dat fotogeniek is – maakt dit ruimschoots goed.

Multicultureel als New York

De Markthal laat zich omschrijven als een prettige integratie van verschillende culturen. Van de bezoekers en van de ‘marktkraampjes’. Terwijl een kaasboer Oud-Rotterdam aan de man probeert te brengen, worden bij de buurvrouw exotische groenten en kruiden verkocht. Ondertussen schuiven elders hongerigen hapklare etenswaren smakelijk naar binnen. Het doet mij aan New York denken. Ook daar verplaatsen de mensen zich als langzaam marcherende mieren. Langs de weg zijn etenswaren en dranken ‘to-go’ te koop. Hectiek in een anonieme omgeving.

Fotografie als in New York

Een andere vergelijking die opgeld doet, in vergelijking met New York, is de foto-ervaring. De overdekte ambiance van de Markthal is wel lastiger, maar het lijkt op straatfotografie zoals in New York. Bijvoorbeeld op 5th. Avenue of Times Square. Om de bijzondere momenten te fotograferen, is er geen tijd om uitgebreid naar de winkels te kijken of ergens te wachten. Het credo is: blijven bewegen en geconcentreerd observeren. De camera moet hier voorzien zijn van een groothoek objectief en een hogere ISO-waarde. Op zoek naar interessante fotomomenten.
Die zijn er voldoende. Dat geldt niet voor mensen. Die zijn er wel, maar onvoldoende boeiend om zomaar te fotograferen. Het gaat om de mens in zijn eigen habitat in combinatie met iets pakkends. Bijvoorbeeld een klein meisjes dat boven schouderhoogte een goed zicht heeft op alles wat mensen eten en drinken. De drager heeft daar geen weet van en torst haar van de ene bezichtiging naar de andere. Ogen te kort.

Voor een straatfotograaf heeft de Rotterdamse Markthal iets weg van New York: hectisch en boeiend.