Biesbosch als fotogebied

Om vijf uur ging de wekker. Om vijf uur, maar liefst! Het gevoel van spijt om deze uitnodiging te accepteren was oprecht. Wij zouden deze dag een workshop natuurfotografie volgen in Nationaal Park De Biesbosch. De hele week was het weer goed geweest. Echter nu was het grauw en regenachtig. Pas in de loop van de dag zou het opklaren. Heb ik weer. Eén bijkomend geluk: de verzameltijd werd met drie kwartier verschoven omdat het nog te donker zou zijn. Maar toch, de wekker ging om vijf uur en bij het aanrijden van de Biesbosch was deze nog in donkerte verhuld. Maar ondanks het vroege tijdstip was ik opgetogen. Nog nooit in mijn leven had ik de Biesbosch bezocht. En ik woon er bijna om de hoek. Schande, maar deze dag was positieve ommekeer. Met een grote sloep zijn wij, een groep van acht personen, in alle vroegte de Biesbosch ingegleden. Natuurfotografie in een van de mooiste gebieden van Nederland. Geen idee wat mij te wachten stond. In ieder geval zouden we de big five niet fotograferen, maar wat dan wel?

Koffie en instructie

Kort na vertrek werd de sloep met haar neus zachtjes in het riet geparkeerd. Tijd voor koffie en een uitleg. Marco, onze gids en professioneel natuurfotograaf, maakte het de aanwezigen niet gemakkelijk. Hij adviseerde om anders te fotograferen dan iedereen gewend was. Scherp stellen met de AF-on knop. Hiervoor moet de instelling van het menu worden aangepast. En dan moet je natuurlijk wennen om met continu autofocus te werken, de AF-on knop te gebruiken en op het juiste moment te klikken. Gelukkig moet de camera op servo of burst staan, dus met één knop een rits foto’s op je geheugenkaart. Oh ja, en opstijgende vogels zou je het mooiste kunnen vereeuwigen met de sluitertijd-voorkeuze-stand, wat een scrabblewoord, en dan pannen. De sluitertijd moet dan staan op 1/30ste. Nu ben ik gewend om de camera op verschillende manieren, afhankelijk van de situatie, te gebruiken. Geloof mij, deze methode gebruiken bij wind en op een ernstig wiebelige sloep is geen sinecure. En als je een ‘kit-lens’ op je camera hebt, dan kom je ook in de problemen met de diafragmagrootte. Want de nachtelijke hemel werd ingenomen door een asgrauwe ochtend. Dus weinig licht. Een gevoel van medelijden met de groepsgenoten kwam direct bij mij op. Maar over het gebruik van de AF-on knop had hij gelijk, het werken met deze knop bespaart tijd. Dat wel.

Welk objectief geschikt

We moesten maar alle soorten objectieven meenemen. Komt altijd van pas. Van macro tot forse tele. Eigenlijk hadden we voldoende aan een groothoek en een tele objectief. Pas ver in de ochtend kwam de zon door en werd de temperatuur behaaglijker. Op zo’n moment geeft een groothoekobjectief mooie plaatjes van de Biesbosch. En de tele hebben we gebruikt voor de vogels. En de big five dan? Nou, die niet. Voornamelijk eenden, zwanen en zo nu en dan een losvliegende roofvogel. De gids zette een keer enthousiast zijn verrekijker voor zijn ogen. Hij riep vol verve dat we daar en daar moesten kijken. Een zeearend! Kijk nou, daar!! Na korte tijd had hij zelf zelfs door dat het lastig te zien was zonder verrekijker op zo’n grote afstand. Afijn, een dergelijk gebied leent zich met uitstek voor een behoorlijk teleobjectief. De gids beval ons een Sigma 150-600mm Sport aan. Scherp, snel, zwaar, betaalbaar, maar een dijk van een objectief. Volgens de testen heeft hij gelijk. Marco maakte wel een fout. In zijn enthousiasme over dit beest van een objectief gaf hij aan dat het ook prima geschikt is voor straatfotografie. Kan je lekker van grote afstand onopgemerkt mensen fotograferen. Prima lensje om zo te gebruiken, een allrounder dus!?

Advies Biesbosch bezoek

De sloep baande zich met pruttelende buitenboord motor en een orerende gids door de prachtige Biesbosch. Zelf sloot ik mij af voor het gepraat in de sloep. Er viel zoveel moois te zien. En wat dacht u van die snelle ijsvogels? Prachtige kleuren, maar zij laten zich lastig fotograferen door kwebbelende mensen. Maar schitterend om te zien. Het is aan te bevelen om alleen of met z’n tweeën – of maximaal gedrieën – een fluisterboot, een elektrisch sloepje, te huren en zelf de Biesbosch te verkennen. Je staat elkaar dan nooit in de weg en kan geconcentreerd en in stilte fotograferen. Oh ja, en heeft u geen tele-objectief met groot bereik (> 300mm), huur deze dan voor een dagje. U komt dan zeker met tal van wereldplaten thuis.